28-april-2022 |
NBC: ‘Minder brood verkocht in 2021’

NBC: ‘Minder brood verkocht in 2021’

In 2021 is in Nederland 783.388 ton brood verkocht, een daling van 4,2% vergeleken met het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van GfK, in opdracht van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). De daling wordt grotendeels veroorzaakt door de sluiting van de out-of-home-kanalen. In het out-of-home-kanaal lag het verkoopvolume ongeveer 20% lager dan in 2020. De thuisconsumptie is afgenomen met bijna 1,5%.

Het verkoopvolume bij ambachtelijke bakkerijen is in 2021 wel opnieuw is gestegen. Er werd 2,2% meer verkocht in de categorie 'thuisconsumptie' en 8,8% meer aan de categorie 'directe consumptie buitenhuis'. "Sinds 2018 trekken de speciaalzaken weer aan, zo ook de ambachtelijke bakkerijen. De coronapandemie geeft het ambacht een extra zetje en afgelopen jaar zette de positieve trend door. Wel zien we dat de stijging inmiddels langzaam afvlakt", aldus de onderzoekers in het rapport.

Supermarkten hadden het afgelopen jaar moeilijk als het gaat om de verkoop van brood. Voor thuisconsumptie laten zij een daling zien van 0,2%. "Het segment 'directe buitenshuis consumptie' stijgt wel, met maar liefst 32% in volume. Maar omdat dit slechts een aandeel heeft voor de supermarkt, is dit onvoldoende om de daling in de thuisconsumptie te compenseren." Restaurants zagen een daling in het verkoopvolume van brood van 36%. Hotels en dergelijke noteren een min van 46%.

Verder valt op dat de populariteit van voorverpakt brood aanhoudt, maar ook volkorenbrood blijft in trek. "Zo'n 47% van alle huishoudens zegt met regelmaat volkorenbrood te eten. Meergranenbrood volgt met gepaste afstand met 33%."

Verwachtingen voor 2022

Volgens het NBC moet voor de rest van het jaar rekening worden gehouden met 3 belangrijke ontwikkelingen. Allereerst is de verwachting dat de consumptie buitenshuis gaat herstellen. Ten tweede beschrijft de organisatie dat gezondheid, duurzaamheid en voedselveiligheid steeds belangrijker worden, ook als het gaat om brood. "Genieten van iets lekkers gaat steeds vaker hand in hand met iets goed doen voor je lichaam en de wereld om je heen. En het liefst ook nog eens uit eigen land, gebied of regio." Ten slotte willen consumenten vaker een product met een duidelijke meerwaarde.

Nbc.nl

Terug naar boven